Skip to content

Mammutbetens gåta

05 mars 2009

Ibland får man frågor som sätter sig huvudet, häromdagen sprang jag på en fråga om huruvida ett visst mammutfynd bara var ett rykte eller inte;

Det hela rör sig om att det på Evolutionsmuseet i Uppsala ryktas finnas ett fynd av en mammutbete hittad vid Svandammen i Uppsala.

mammut-betar

Själv hade jag ett svagt minne av ett fynd i Uppsalatrakten; Gustaf Frödin -Ett par nyare svenska mammutfynd – Frösöfyndet, Upsalafyndet. Sthlm 1916.

Nu var det dock inte detta som efterfrågades så jag gick vidare och kastade ut frågan på arkeologiforum.se och på vår egen mailinglista. Hitintills har jag inte fått något svar som vidimerar fyndet men två som leder mig att tro att det är endast är ett rykte.

Fyndet finns inte upptaget i Per Ericsons och Lars Werdelins sammanställning (1989) eller i Pirkko Ukkonens nyare sammanställning (2007) av svenska mammutfynd.
 
Jag kan dock inte helt släppa frågan; Om någon har kännedom om ett eventuellt fynd i eller vid Svandammen i Uppsala eller vet något om ryktets uppkomst, skriv gärna en kommentar.

Mvh

Magnus Reuterdahl/Osteologiska föreningen

Kommentarer inaktiverade.

