Skip to content

Det finns en utdöd ullhårig noshörning i mitt kyktorn!

13 maj 2009

Ibland stöter man roliga anekdoter och historier när man läser in sig på något, under dagen har jag gått igenom Nottebäck-Granhults hembygdsböcker och i band 1 från 1964 hittade jag en intressant notis skriven av John Stenvall – Jättekäften.

Historien rör diverse föremål som ansamlats i Nottebäcks kyrka i Småland såsom en sliten kyrkväktarrock, gamla interiörsdetaljer och diverse tillskänkta ting. På 1930-talet hittade den dåvarande kyrkoherden Efraim Lindstam ett underligt ben i tornvinden, i inventarieförteckningen omnämndes det som en ”jättekäft”. Att det var en käkhalva var tydligt för kyrkoherden liksom att den var gammal. Enligt beskrivningen såg benet ut att vara förstenat. Då kyrkoherden var intresserad vad för djur käken tillhört skickades den först till Växjö och sedan till Historiska museet i Stockholm där man bedömde det som den vänstra undre käkhalvan (mandibula) av en ullhårig noshörning (Coelodonta antiquitatis).

Den bör ha funnits i kyrkans ägo sedan 1700-talet eller 1800-talet, dock inte tidigare eftersom att den inte finns upptagen i 1693 års inventarieförteckning.

Nu blir man ju direkt intresserad vad som hänt med detta fynd och hur många fynd som gjorts i Skandinavien. Detta fynd kan dock inte tillskrivas Sverige då vi inte vet huruvida det är funnet i trakten eller förts hit på andra vägar.

I SHM:s samlingar finns tre fynd kopplade till Nottebäcks kyrka under posten SHM 6158 dock inte ”jättekäften”; 

  • En dopfunt
  • Ett processionskors
  • Ett ciborium

Så fråga ett blir var finns det nu – i Nottebäcks kyrka? Fråga två är huruvida det verkligen rör sig om en käke från ullhårig noshörning? Oavsett svaret på dessa är det en kul liten gåta/anekdot.

I avsaknad av min litteratur (jag befinner mig för tillfället i Östersund) har jag googlat i frågan men inte kunnat bekräfta varken denna käke eller några andra fynd i Sverige. Har du någon information om detta fynd eller andra fynd av ullhårig noshörning i Sverige skriv gärna en kommentar!

Magnus Reuterdahl

14 kommentarer
  1. 14 maj 2009 9:34

    Fenomenalt. Antingen har någon behagat skämta med kyrkohedern, eller så ar detta en del i en jättelik konspiration att undanröja bevis för mänsklig bosättning i Sverige innan isen försvan…
    Jag menar, hur kan den annars hamnat ända uppe i kyrktornet?

    Följer utvecklingen med spänning!

  2. ostfor permalink*
    14 maj 2009 13:43

    Jag funderar på vem som var osteologiskt sakkunning på SHM på 30-talet.

  3. Lars Werdelin permalink
    15 maj 2009 6:58

    Svenska fynd av ullhårig noshörning tycks vara av mytisk karaktär. Ronnie Liljegren nämner i ‘Subfossila vertebratfynd från Skåne’ sid. 106 följande: ”Två-tre tänder i ‘diluvium’ från södra Skåne. Frågan om dessa överhuvud taget existerat diskuteras i Nilsson (Möller) (1923 s 88), där även källmaterialet presenteras ingående.” Referensen är: Nilsson, S. (B. Möller). 1923. Sverige och dess inbyggare före den historiska tiden. Föreläsningar hållna i Stockholm i maj 1847. Utgivna av Bert Möller. Lund Univ. Årsskr. N. F. 2, 18:8, s 1-94. Lund. Jag har inte tillgång till denna, men den torde väl finnas på universitetsbiblioteket i Lund. I Liljegren och Lagerås (1993) ‘Från mammutstäpp till kohage’nämns samma i förbifarten.

    Vad gäller osteologisk expertis på SHM, så behöver ju identifieringen inte ha gjorts där. Möjligen kan Torsten Ringström, som 1924 skrev sin avhandling om Kinas Tertiära noshörningar, anlitats. En annan möjlighet är Elias Dahr.

    Frågan är nu bara vem som åker till Nottebäck och kollar.

  4. ostfor permalink*
    15 maj 2009 20:44

    Tack för referenserna! Tänkte börja med att skicka ett mail till församlingen för att se om de har kvar käken eller vet vart det tog vägen. Annars är det inte alls omöjligt att jag har vägarna förbi under sommaren.

    Magnus

  5. 20 maj 2009 7:01

    Lustig historia. Tyvärr har jag inga ledtrådar till dig, men en liten kommentar. Jag jobbade just lite med Nottebäck.Granhult i min C-uppsats i kulturgeografi. Frågan gällde vem som fick styra när kyrkan behövde bygas till, skulle man lägga ner den, föra ihop flera kyror eller som sagt bygga till. Dessa kom att ingå i ett ämförande perspektiv, och jag minns att en av dem byggde till just med tanke på att den låg utmed en ”allfarväg”. Så gjorde även kyrkorna i mitt undersökningsområde, som inte byggdes till för att inrymma alla sockenbor. Besluten måste ha legat starkt på biskoprana. SDär nere var det ju Tegner som härjade, föregångaren till sammanslagningar/tillbyggnaderna.

  6. ostfor permalink*
    22 maj 2009 17:54

    Hej

    Tack för kommentaren. Tänkte skriva något om just Tegnér och kyrkorna i Småland och mina funderingar kring detta på min egen blogg Testimony of the spade framöver.

    Mvh

    Magnus Reuterdahl

  7. Jerrark permalink
    03 oktober 2009 20:27

    Det verkar som kyrkor i äldre tider kunde vara förvaringsplatser för allehanda naturhistoriska kuriositeter. Bl a påstås det ha funnits ett gigantiskt abborrhuvud, vilket mätte ca 30 cm från hjässan till underkäken i Luleå kyrka. Det går att läsa om detta monstruösa fiskhuvud i Johannes Schefferus vek ”Lapponia” från 1736. Senare har dock huvudet försvunnit.
    Man kan undra om det var ett falsarium eller en skalle från något helt annat djur?

  8. Lars Masseck permalink
    21 februari 2010 17:30

    Jättekäften finns fortfarande i kyrkans vård, väl bevarad i kyrkans arkiv. Jag var där och såg den sommaren 2009. Vaktmästaren Peter Larsson visar den gärna.
    Jag är sekreterare i Nottebäcks hembygdsförening.
    Lars Masseck

  9. Tommy Tyrberg permalink
    23 februari 2010 19:58

    Av Sven Nilssons dagboksanteckningar framgår att han 1819 besökte den plats i Vellinge där en noshörningstand skulle vara funnen, men att han inte själv sett den.

    Det finns f ö en muntlig tradition på Riksmuseum att en besökare från Jämtland en gång fick en noshörningstand bestämd av en zoolog på museet, men att denne tog för givet att det var en modern tand och därför inte ställde några frågor om den. Flera mammutfynd har som bekant gjorts i Jämtland.

    Om ”jättekäften” finns kvar skulle det vara mycket intressant om det finns några rester av materialet den varit begravd i bevarad i hål eller skrymslen. Undersökning av pollen och mineral skulle möjligen kunna ge någon ledtråd var den kommer från.

    Notera också att även mercks noshörning mycket väl skulle kunna hittas i Sverige. Det finns ett säkert danskt fynd (Kolding, Jylland).

  10. 23 februari 2010 22:09

    Tack för informationen! Visst vore det roligt om det visar sig vara en tand e.d. från en ullhårig noshörning och om det finns något som i såfall skulle kunna visa mot fyndplatsen.

    Magnus

  11. 08 mars 2010 8:25

    Hej!
    Jag har faktiskt sett en liknande käke i Sverige, jag också, men från med en ägare som jag inte fann helt pålitlig. Den fanns hos en samlare som hette Johansson tror jag, lite ökänd på Riksmuseet om jag inte minns fel, som sade att den var hittad någonstans i Östergötland. Men han åkte ofta till Tyskland på samlarmässor, så jag har inte vågat ge luft åt det hela.
    På tal om sådant, har Ni tagit del av det kompletta jättehjortskelett som troligen gick till spillo för länge sedan i Björkeröds mosse i Skåne?
    Och känner Ni till det mammutskelett som troligen ännu finns i marken i Jämtland?
    Jag har också här en misstänkt hornslidedel från myskoxe som aldrig blivit tillfredsställande bestämd.
    Världen är full av gåtor!
    Ronnie L.

  12. 09 mars 2010 14:16

    Det finns mycket som tyvärr gått till spillo av olika anledningar, oftast på grund av man inte förstått vad man hittat eller inte upptäckt det i tid. Vad gäller mammut fynd finns det en del sammanställningar och där ingår några fynd från Jämtland, om just detta finns med där vet jag inte. Jättehjorten i Björkereds mosse hade åtminstone jag missat men får kolla upp det, har du någon källa man gå till? Vad gäller fynd med osäker kontext dyker det upp lite till och från, för några år sedan var det, om jag inte minns helt fel, ett ben eller någon tand från en neandertalare som dök upp i samband med ett dödsbo – men huruvida de var funna i Sverige eller införskaffade snnorstädes gick inte veta. Ben och kanske särskilt då fossila ben har varit och är en handelsvara vilket gör kontexten och dokumentationen viktig om man ska kunna belägga ett fynd av denna typ med en fyndplats. Tyvärr tror jag inte det är möjligt med jättekäften heller, om den skulle visa sig vara från en ullhårig noshörning.

    Magnus Reuterdahl

  13. Ronnie Liljegren permalink
    09 mars 2010 15:29

    Sv. Jägarförbundets nya Tidskrift 24:e årg.1886, Artikeln: Fossil elg. S 44.

    Nä, mammuten finns inte med i någon sammanställning, men den finns i verkligheten. Men den skall inte grävas upp av skattletare. Det viktigaste är inte benen i sig utan den information som jordlagren ger, och den är det få som förstår sig på att tillvarata. Låt den därför vila i frid tills den kan undersökas ordentligt.

    Ronnie L.

  14. 10 mars 2010 17:04

    Låter bra!

    Magnus

Kommentarer inaktiverade.

